Inloggen DigiD binnenkort alleen met app of sms-controle
Met ingang van 1 oktober 2022 is het niet langer mogelijk om via DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen bij de Belastingdienst. Vanaf dan kun je alleen inloggen via de DigiD-app of door middel van een aanvullende sms-controle. Voor inloggen op Mijn toeslagen geldt dit per 1 januari 2023. Dit kan voor cliënten van sociaalwerkorganisaties een extra uitdaging zijn, want lang niet iedereen heeft toegang tot een DigiD-app of zelfs maar de beschikking over een mobiele telefoon. Het is dus goed om hier tijdig op voorbereid te zijn.
Voor professionals die nu online belastingzaken en toeslagenzaken voor cliënten verzorgen, ontstaat dus ook een extra drempel. Er is wel een mogelijkheid om voor cliënten in te loggen via eHerkenning. Dit is een soort DigiD, maar dan voor organisaties. Voor de belastingaangifte of het aanvragen of wijzigen van toeslagen is sinds december 2021 betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) vereist. Aan de aanschaf van eHerkenning zijn kosten verbonden. Als medewerkers eHerkenning gebruiken om cliënten gratis te helpen, compenseert de Belastingdienst die kosten tot EUR 40,90 per gebruiker.
Voor de mensen die ondersteuning nodig hebben bij het overstappen, stelt de Belastingdienst verschillende hulpmiddelen beschikbaar. Zo is er een instructiefilmpje voor het instellen van sms-controle en een brochure met stap-voor-stapuitleg in eenvoudige taal. Deze middelen zijn te vinden op een speciale website van de Belastingdienst.