Marketing
Omschrijving
Omdat de wereld om hen heen in razend tempo verandert, krijgen welzijnsorganisaties steeds meer te maken met marketingvraagstukken. Gemeenten hanteren steeds vaker concurrentiestelling (al dan niet via aanbesteding), nieuwe partijen betreden de markt en langdurige subsidierelaties zijn niet langer vanzelfsprekend. Ook de maatschappelijke context verandert. Zo stelt Welzijn Nieuwe Stijl nieuwe en andere eisen aan welzijnsorganisaties. Cliënten en opdrachtgevers worden kritischer en hebben hogere verwachtingen waardoor welzijnsorganisaties steeds meer worden beoordeeld en afgerekend op de resultaten die zij behalen. Bezuinigingen dwingen welzijnsorganisaties nog eens goed na te denken over 'voor wie ze er zijn (doelgroepen)' en 'wat zij aanbieden (diensten)'. Maar ook nieuwe potentiële opdrachten dienen zich aan. Denk aan de kansen die de decentralisatie van de Jeugdzorg en begeleiding AWBZ bieden. Ontwikkelingen die vragen om een goede, marktgerichte strategie. Hiervoor moeten welzijnsorganisaties zich oriënteren op hun omgeving en de rol die zij daarin willen spelen. Zichtbaar en onderscheidend zijn en de organisatie meer klant- en marktgericht maken.
Met deze groep willen we het klant- en marktgericht denken en handelen van welzijnsorganisaties versterken. Door het onderling uitwisselen van kennis, ervaringen en best practices. Daarnaast biedt de groep de mogelijkheid om een netwerken op te bouwen van medewerkers binnen welzijn die zich bezighouden met marketingvraagstukken.
We begrijpen dat het thema marketing concurrentiegevoelig is en dit daarom niet altijd uitnodigt tot kennisdeling. Toch denken we dat er voldoende onderwerpen zijn waar vrijuit over uitgewisseld kan worden. We zullen zien.