Post- en pakketbezorgers als extra oren en ogen in de wijk
Sociaal Werk Nederland en PostNL samen tegen eenzaamheid
Vandaag gaat de Week tegen Eenzaamheid van start, waarin veel initiatieven worden uitgelicht die eenzaamheid helpen verminderen of voorkomen. Net als sociaal werkers, zien ook PostNL-bezorgers veel van wat er gebeurt in de wijk waar ze post of pakketten bezorgen. Soms kunnen ze het gevoel hebben dat het niet helemaal goed gaat met iemand. In meer dan 200 gemeenten kunnen bezorgers nu hun zorg over een buurtbewoner anoniem doorgeven aan de lokale sociaalwerkorganisatie, die vervolgens het signaal oppakt. Sinds de start in april 2024 hebben al meer dan 250 post- en pakketbezorgers zo’n melding doorgegeven.
Post- en pakketbezorgers lopen vaak een vaste route waardoor ze de buurt goed kennen. Ook sociaal werkers zijn er in alle wijken en dorpen van Nederland, maar zij horen en zien natuurlijk niet alles. Extra ogen en oren zijn daarom welkom. Zo hebben brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland en het PostNL Bijzondere Momenten Fonds elkaar gevonden. Bezorgers kunnen hun zorg over een buurtbewoner of situatie nu anoniem doorgeven aan de lokale sociaalwerkorganisatie, die dat vervolgens oppakt.
Hoe het werkt
Post- en pakketbezorgers zijn vaak graag geziene gasten in de wijk. Uit PostNL-onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de bezorgers zich soms of regelmatig zorgen maakt over iemand bij wie zij een brief of pakketje bezorgen. Zoals die oudere heer die er altijd zo piekfijn uitzag, en zichzelf en zijn tuintje ineens verwaarloost. Geen reden om meteen 112 te bellen, maar misschien wel fijn als iemand eens langsgaat en vraagt hoe het gaat. De bezorger kan in zo’n geval nu anoniem een melding doen via de Werk-app of het intranet van PostNL, waarna de sociaalwerkorganisatie het signaal oppakt. Misschien kennen ze deze bewoner al en anders kan een sociaal werker bijvoorbeeld aanbellen tijdens een rondje door de buurt of een flyer in de bus doen met een hulpaanbod.
Omzien naar elkaar
Directeur-bestuurder Lex Staal van Sociaal Werk Nederland is enthousiast over de samenwerking: “Omzien naar elkaar zit in het dna van de postbezorger én van de sociaal werker.” Directeur Thijs Kerckhoffs van het PostNL Bijzondere Momenten Fonds vult aan: “Ik ben trots op deze samenwerking en op onze bezorgers die zoveel meer doen dan alleen post en pakketten afleveren. Dat zij een oogje in het zeil houden en nu ook actie kunnen ondernemen wanneer dat nodig is, benadrukt hun betrokkenheid met de buurt. Ruim 90% van onze bezorgers bevestigt dat ze deze rol goed bij zichzelf vinden passen. En 95% van de bezorgers voelt zich betrokken bij de wijken waarin zij dagelijks actief zijn.”
Privacy gewaarborgd
Omdat ‘melden’ vrijwillig is, nemen alleen gemotiveerde bezorgers deel. De sociaalwerkorganisatie ontvangt alleen postcode en huisnummer; bezorgers zijn geen sociaal werkers, zij geven dus geen toelichting of inschatting van wat er mogelijk speelt. De sociaalwerkorganisatie pakt de melding op en zal hierbij nooit vermelden dat er een signaal vanuit een bezorger is gekomen. De sociaalwerkorganisatie geeft geen terugkoppeling over individuele zaken en er wordt ook geen informatie over de meldingen bewaard. In de samenwerking tussen PostNL en sociaalwerkorganisaties worden de AVG-richtlijnen gevolgd.
Ambitie: samenwerking in alle gemeenten
Inmiddels kunnen post- en pakketbezorgers in meer dan 200 gemeenten een melding doen, van Maastricht tot Rotterdam en van Emmen tot Breda. Hier wordt veel gebruik van gemaakt: sinds april 2024 hebben al meer dan 250 post- en pakketbezorgers zo’n melding doorgegeven. De sociaalwerkorganisaties die meedoen zijn ook enthousiast: deze signalen kunnen helpen om mensen op tijd goede ondersteuning te bieden. Lex Staal: “De samenwerking bevalt heel goed, het voelt als een logische match. Uiteindelijk is ons doel dat de PostNL-bezorgers en sociaalwerkorganisaties elkaar in alle 342 Nederlandse gemeenten weten te vinden. Dit is een bescheiden maar praktisch voorbeeld van hoe je dat dan doet, ‘omzien naar elkaar’. Je moet het wel vormgeven!”
Aandacht in de media
De samenwerking tussen sociaal werker en post- en pakketbezorger is breed opgepakt door de media. Zo maakte Hart van Nederland in augustus een reportage, besteedden de Volkskrant, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Radio 5 aandacht aan het initiatief en ook in vakbladen Zorg+Welzijn en Binnenlands Bestuur is het onderwerp aan bod gekomen. Regionaal was er o.a. aandacht bij L1 Limburg (tv en radio), in Friesch Dagblad en de Barneveldse Krant.
Wil je met jouw sociaalwerkorganisatie ook aansluiten? Plan dan een digitaal kennismakingsgesprek.
Neem voor meer informatie contact op met Niels Bartels, manager communicatie.
Lees ook:
- Oproep aan staatssecretaris: maak werk van ontmoetingsplekken (september 2024)
- Nieuwsbericht Belangrijk rapport: De sociale basis versterken, investeren in de toekomst (september 2024)
- Nieuwsbericht Doe mee aan de Week tegen Eenzaamheid 2024 (juli 2024)