Sociaal werk in het coronatijdperk: digitaal, telefonisch of op anderhalve meter afstand
Sociaalwerkorganisaties vinden nieuwe wegen om bewoners ook in het coronatijdperk bij te staan. Nu groepsbijeenkomsten zijn afgelast verschuift het accent naar individuele hulpverlening en ondersteuning. In heel Nederland ontstaan nieuwe initiatieven die rekening houden met de anderhalve-meter-ring van virusverdediging: dus digitaal, telefonisch of op gepaste afstand. Bijvoorbeeld in Rotterdam, Den Haag, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Schijndel en Putten.
Rotterdam: in drie dagen veel uit de grond gestampt “Uit onderzoeken blijkt dat veel oudere Rotterdammers in ‘gewone’ tijden eenzaam zijn of in een isolement zitten,” schrijft het AD. “Op de vraag of zij iemand hebben die hen kan helpen als ze hulp nodig hebben, of hen emotionele steun kan geven, antwoordt zo'n één op de twintig 75+’ers met ‘nee’. Zij hebben niemand. Voor alle ouderen, maar zeker voor deze groep, is er de Sociale Hulpdienst Corona.”
Nu blijkt de waarde van WIN010: er is maximale samenwerking, directe korte lijntjes via WhatsApp en TelCalls en gewoon de wil om het regelen: niet lullen maar poetsen.’ Wethouder Sven de Langen is dan ook meer dan tevreden. ‘Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen. Niemand mag in deze tijd tussen wal en schip vallen.’ |
Den Haag: centraal telefoonnummer voor ondersteuningsvragen Tijdens deze crisis hebben kwetsbare burgers ook op andersoortige vlakken ondersteuning nodig dan voorheen, merken ze bij Xtra. Zo zijn sommige voedselbanken leeg en kunnen veel mensen niet meer terecht bij de sociale eetvoorzieningen. Daarom gaat Xtra er in Den Haag voor zorgen dat er maaltijden bezorgd worden in de wijken en werken ze aan het opzetten van een voedselbrigade. |
Tilburg: cement, solidariteit en tablets voor ouderen “Sociaalwerkorganisaties wisten het natuurlijk al langer; dat ons werk heel bijzonder is. En dat er veel vitaliteit en veerkracht bij de tienduizenden vrijwilligers en medewerkers te vinden is. Toch zien we nu, midden in de ongekende wereldwijde coronacrisis, hoe uniek ons werk is. Er is leiderschap nodig, zo lezen we. Snap ik. Want duidelijkheid is van groot belang. Wat wij echter toevoegen is daadkracht. Want wat is leiderschap zonder daadkracht? De medewerkers van sociaal werk-organisaties zijn gewoon bereid de handen uit de mouwen te steken. Niet genoegen nemen met de oproep 'blijf thuis werken', maar de vraag voorop stellen: wat kunnen wij doen?” Een van Gons medewerkers geeft het antwoord op die vraag in een interview met Zorg+Welzijn. Sociaal werker Sjef van der Klein: ‘Sociale contacten zullen de komende tijd een uitdaging worden. We moeten andere manieren vinden om zinvol met elkaar om te gaan, zonder fysiek bij elkaar te zitten. Mijn oproep is: bel elkaar op! Videobel, om nog meer het gevoel te hebben dat je bij elkaar bent.’ Ook ziet hij mogelijkheden voor online ondersteuning. ‘Ik ben kortgeleden met een pilot gestart met ouderentablets van Compaan: een tablet met een zeer simpele digitale omgeving (interface) waarop ouderen spelletjes kunnen doen, kunnen videobellen met hun familie, en (zorg- en hulp-)vragen kunnen stellen. We waren begonnen met enkele tablets en het lijkt er nu op dat we dit in rap tempo kunnen opschalen.’ Update 19 maart "De sluiting van de buurthuizen, wijkcentra en andere vaste ontmoetingsplekken vanwege het coronavirus, brengt nieuwe energie en creativiteit op gang bij ContourdeTwern en R-Newt. Het sociaal werk en het jongerenwerk hebben de afgelopen dagen al veel nieuwe diensten ontwikkeld en blijven dat de komende tijd ook doen. Daarbij ligt de nadruk op presentie op afstand, op het voorkomen van dreigend isolement van ouderen en kwetsbare personen, op het bieden van afleiding en perspectief voor jeugd en jongeren, en op het aanbrengen van structuur in het vrijwilligersaanbod dat van alle kanten loskomt."
|
's-Hertogenbosch: 'We willen bijdragen aan oplossingen' |
Schijndel: 'De kapitein blijft op het schip! |
Putten: Welzijn Putten trekt de burenhulpkaart ‘Nu alles plat ligt zijn we als Welzijn Putten op zoek naar manieren om toch verbindingen te kunnen blijven maken tussen (kwetsbare) inwoners.’ Aldus Gijsbert-Willem Evers, projectleider Activering & Participatie bij Welzijn Putten (www.welzijnputten.nl). ‘En dat willen we zo dicht mogelijk bij huis zoeken. Hoe kunnen buren iets voor elkaar betekenen? Hoe brengen we vraag en aanbod bij elkaar?’ Tegelijkertijd startte de plaatselijk krant een Facebookpagina met als onderwerp “wie wil er iets betekenen voor een plaatsgenoot?” Gijsbert-Willem Evers: ‘Daar kwamen tientallen reacties op, maar de hulpvragen bleven schaars. En het leek me ook niet handig dat mensen met hulpvragen met hun naam en vraag op die site zouden komen te staan. Dus we hebben met de krant afgesproken om daarin te bemiddelen.’
|
- Ook een nieuw initiatief ontwikkeld? Meld het ons! info@sociaalwerk.nl