Nieuwsbericht

Eerste hulp bij online fraude

24 november 2022 | 1 minuut lezen

Vandaag werd een internationale bende opgerold op het gebied van helpdeskfraude. Steeds meer mensen vallen ten prooi aan online oplichting. En het kan iedereen overkomen: achter één achteloze klik gaan vaak maandenlange voorbereidingen schuil van goed georganiseerde online criminelen. Wie in zo'n val trapt, kan in flinke financiële problemen komen. Toch zoeken slachtoffers uit schaamte of schuldgevoelens lang niet altijd hulp, terwijl er vaak wel mogelijkheden zijn om het verloren geld terug te krijgen. Slachtofferhulp Nederland helpt slachtoffers van online fraude uit te zoeken hoe de schade vergoed kan worden. Ondersteun je mensen die op deze manier zijn opgelicht? Verwijs ze dan door voor hulp bij schade.

Niets om je voor te schamen
Mensen die online zijn opgelicht, zijn vaak méér kwijt dan alleen geld. Hun vertrouwen in de medemens heeft een deuk opgelopen en vaak schamen ze zich voor wat hen is overkomen. Daar bovenop krijgen ze vaak (onbedoeld) beschuldigende opmerkingen vanuit hun omgeving. Reacties als ‘Waarom heb je zomaar geld overgemaakt?’ of ‘Had je dan niet door dat het een nepwebsite was?’ kunnen slachtoffers het gevoel geven dat het hun eigen schuld was. Slachtoffers van fraude krijgen relatief vaak te maken met dit soort victim blaming, ook van hulpverleners. Lees op de website van Slachtofferhulp Nederland tips om victim blaming te voorkomen.

Online hulptest geeft advies op maat
Cybercriminelen vinden steeds nieuwe manieren om mensen op te lichten. Phishing, spoofing en WhatsApp-fraude zijn slechts een paar voorbeelden van de vele soorten online fraude. Welke acties een slachtoffer kan ondernemen, hangt af van hoe iemand is opgelicht. Met deze online hulptest na fraude krijgen mensen advies op maat over wat ze kunnen doen. Doe de hulptest samen of wijs gedupeerden op de test.

Wil je op de hoogte blijven van de dienstverlening van Slachtofferhulp Nederland voor professionals? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.