‘Creëer steeds opnieuw reuring rond innovatie’
Wat is een goede eerste stap voor meer innovatie in je sociaalwerkorganisatie?
‘Maak medewerkers duidelijk waaróm je wil innoveren. Leg uit wat je ermee wil bereiken. Voor een sociaalwerkorganisatie kan dat bijvoorbeeld zijn: ‘meer mensen uit onze wijk weten wat ze bij onze organisatie kunnen vinden’. Zo krijg je medewerkers meestal prima mee, je koppelt het dan aan hun betrokkenheid bij hun werk. Innoveren is immers geen doel op zich. En pas op: het woord ‘innovatie’ valt soms verkeerd; ‘we moeten weer wat en we hebben het al zo druk’. Heb het dan liever over slimmer, beter, of efficiënter werken, of ‘een nog betere dienstverlening voor je cliënt’; dat komt vaak op hetzelfde neer.’
Hoe krijg je medewerkers in de 'innovatiestand'?
‘Meer innovatie vraagt om bepaalde randvoorwaarden. Heb je het doel helder geformuleerd? Nodig je medewerkers dan uit te om mee te denken over hoe ze vanuit hun functie kunnen bijdragen aan innovatie. Geef ze vervolgens ook voldoende ruimte en tijd om ermee aan de slag te gaan. Zorg bovendien dat ze de competenties kunnen ontwikkelen die nodig zijn om die innovatiedoelen te bereiken. En minstens zo belangrijk: toon de voortgang en vier de successen, ook al zijn het soms maar kleine stappen.’
Hoe houd je innovatie op de agenda binnen je organisatie?
‘Laat het thema regelmatig terugkomen in jaar- of beoordelingsgesprekken van medewerkers, en maak er samen afspraken over. De centrale vraag is dan: wat zijn je plannen om zelf en als team dit jaar bij te dragen aan verbetering en vernieuwing? Probeer ook in je organisatie steeds opnieuw reuring te creëren rond dit thema. En natuurlijk is meedoen aan de Transformatie Trofee 2018 een uitstekende aanleiding om het belang van innovatie te onderstrepen en er handen en voeten aan te geven.’
Hoe kan innovatie bijdragen aan een betere profilering van een sociaalwerkorganisatie?
‘Laat óók aan je cliënten en stakeholders regelmatig zien dat je bezig bent met innovatie, ook op de sociale media. Toon welke stappen je zet. Dat verhoogt de aantrekkelijkheid van je organisatie. En ook belangrijk: schakel zo mogelijk cliënten en stakeholders in bij het innovatieproces. Zij hebben niet alleen een frisse blik, maar ook een eigen netwerk waar ze jouw organisatie kunnen laten zien. Bovendien betrek je hen zo nog meer bij je organisatie. En tot slot: een organisatie die innoveert is een aantrekkelijke werkgever; ook niet onbelangrijk in deze tijd.’
Is innoveren voor een sociaalwerkorganisatie moeilijker dan voor een commerciële organisatie?
‘Nee, niet moeilijker, maar de doelstellingen zijn wel heel anders. Bij sociaalwerkorganisaties wordt succes niet uitgedrukt in geld, maar vooral in tevredenheid van cliënten, in duurzaamheid en in een goede relatie met gemeenten. Overigens kunnen beide sectoren wel degelijk van elkaar leren. Nodig maar eens een commerciële organisatie uit om mee te denken over innovatie, dat levert ongetwijfeld interessante inzichten op.’
Prof. dr. Jeff Gaspersz is de hoofdspreker bij de uitreiking van de allereerste Transformatie Trofee op 28 november. Heb je je innovatieve aanpak nog niet aangemeld? Doe het snel en in ieder geval voor 31 oktober.
Jeff Gasperz is hoogleraar (Nyenrode Business Universiteit), auteur, spreker en ondernemer. Samen met andere hoogleraren verzendt hij aan inmiddels ruim 3800 managers en professionals periodiek een gratis ideebrief met praktische inzichten over innovatie en creativiteit. Aanmelden hiervoor kan via www.ideebrief.nl. Aanmelders ontvangen een innovatie-e-book van Jeff Gaspersz