Ook Sociom heeft het kwaliteitslabel: ‘Zo kun je laten zien dat je het goed hebt georganiseerd en dat dat door een onafhankelijke certificeerder is getoetst.’
En dat is 27. Ook sociaalwerkorganisatie Sociom (Land van Cuijk en West Maas en Waal) heeft het Kwaliteitslabel Sociaal Werk behaald. Dat label is handig in tijden van fuserende gemeenten en de bijbehorende herindeling van het lokale en regionale sociaal domein, vindt Sociom-directeur Roland van der Heijden. ‘Daarmee kunnen we laten zien dat we het sociaal werk hier op een goede manier hebben georganiseerd en dat dat door een onafhankelijke certificeerder is getoetst.’
Dat is des te belangrijker omdat de zorg in Socioms werkgebied “groot” is georganiseerd. Roland van der Heijden: ‘De zorg is bovendien dwingend: wie ziek is moet beter worden. Ons vak is voorkómen, dat is en blijft moeilijker te verkopen dan genezen en herstellen. Op zich zitten we wel overal aan tafel en zijn we een geziene gast. Ze hebben ons nodig, maar we zijn een kleinere speler. Dit label gaat ons zeker helpen om sterker te staan.’
Geen gedoe
Momenteel werkt Sociom binnen een brede opdracht: ‘De wethouder zegt vrij vertaald: “ik wil gewoon geen gedoe in mijn dorp.” Dat geeft je veel ruimte om in te steken op de dilemma’s in dit gebied. De schaduwkant daarvan is dat je overál van bent. En dus is alles wat je níét hebt gedaan ook jouw verantwoordelijkheid; want ook dat behoort dan immers tot die brede opdracht. Dus is er behoefte aan een scherpere definitie van die opdracht, zodat we ook onze opbrengst beter in kaart kunnen brengen.’
De juiste vragen
Het label werd gevierd in een voormalige kerk die nu dienst doet als buurthuis. Sociaal Werk Nederland-directeur Lex Staal reikte het certificaat uit. Roland van der Heijden: ‘Sowieso nodigen we een aantal keer per jaar alle medewerkers uit om met elkaar bezig te zijn met de toekomst. Leren, professionaliseren. Dit keer hebben samen stilgestaan bij het behalen van dit keurmerk. En nu moeten we het ook onderhouden, je kunt het niet laten versloffen.’
Huberiet Vollenberg, teamleider Sociaal werk, was van meet af aan betrokken bij het traject dat uiteindelijke resulteerde in het label. ‘Dat begon met de Zelfevaluatie en een SWOT-analyse. Dat leidde tot een eerste plan van aanpak met verbeterpunten waaraan we ook al hebben gewerkt.’
Ze is dan ook blij met de pluspunten uit het auditrapport van certificeerder CIIO, die onder meer het vakmanschap van de Sociom-medewerkers roemde, alsook de methodische werkwijze en de innovatiedrift van de professionals. Ook de audit zelf beviel goed. Huberiet Vollenberg: ‘De auditor stelde de juiste vragen, gericht op de praktijk. Ze stond echt open voor onze verhalen.’
Minder topdown, meer gezamenlijk
Marianne van den Heuvel (manager Bedrijfsbureau van Sociom) is blij verrast met het behalen van het keurmerk. Al kwam CIIO nog wel met tien verbeterpunten. ‘We moeten bijvoorbeeld nog systematischer gaan werken. Processen goed op elkaar afstemmen; daar zijn we nu volop mee bezig.’
Daarnaast is het vrijwilligersbeleid nog een aandachtspuntje. ‘Het is pas geëvalueerd, aangepast en opnieuw vastgesteld, maar het moet nog worden geïmplementeerd. Voor het registratiesysteem en de cliënttevredenheid geldt iets soortgelijks: de puntjes moeten nog op de i.’
Kwaliteit is een continu proces, stelt Roland van der Heijden. ‘Dus die verbeterpunten komen ook op de agenda van het managementteam. Daarbij hoort wat mij betreft ook goed werkgeverschap, en dus voldoende ruimte voor de professionals om het goede te kunnen doen. Dat moeten we nog beter faciliteren. En het registreren kan effectiever: niet te veel maar wel adequaat; werken vanuit vertrouwen, niet vanuit controle. En dus ook wat minder topdown, meer gezamenlijk. Genoeg te doen dus.’