Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
De Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg
Met ingang van 1 januari 2016 is de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van kracht geworden. De WKKGZ vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. In de WKKGZ wordt vermeld dat het regime van toepassing is op zorgaanbieders. Zorgaanbieders op grond van de WKKGZ zijn onder andere, zorginstellingen, verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. Werkzaamheden op grond van de WLZ en ZVW vallen onder meer onder de WKKGZ.
Eisen in de WKKGZ
In de wet wordt vermeld dat zorgaanbieders onder meer dienen te regelen dat hun klachtenregeling per 1 januari 2017 dient te voldoen aan de nieuwe eisen. Dit betekent dat zorgaanbieders per 1 januari 2017 een klachtenfunctionaris beschikbaar dienen te stellen die gratis is voor de cliënten. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is. Ook kan hij de cliënt informeren over de verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. Daarnaast dienen zorgaanbieders zich voor 1 januari 2017 aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie (lees hier verder).
Gevolgen voor het Sociaal Domein
De wet geldt (op dit moment nog) expliciet niet voor ondersteuning/werkzaamheden op grond van de Jeugdwet, de Wet Kinderopvang en Peuterspeelzalen en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze wetten kennen hun eigen klachtenregime. De WKKGZ is ook niet van toepassing op de overige werkzaamheden in het sociaal domein die niet zijn te definiëren als “zorg”.
Jeugdwet:
Organisaties die werkzaamheden verrichten onder de Jeugdwet dienen een klachtencommissie te hebben volgens de regels van deze wet (lees hier verder).
Wet Kinderopvang en Peuterspeelzalen:
Organisaties die onder de Wet Kinderopvang en Peuterspeelzalen vallen, zijn via de branche organisaties aangesloten bij de geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen (lees hier verder).
Wmo:
Organisaties die werkzaamheden verrichten onder de Wmo dienen volgens de Wmo een regeling te hebben voor de afhandeling van klachten van cliënten ten aanzien van gedragingen van de aanbieder jegens een cliënt. Gemeenten zijn hiervoor verantwoordelijk en een landelijke wettelijke verplichting tot bijvoorbeeld aansluiting bij een (externe) klachtencommissie is er niet op grond van de Wmo. Ook voor andersoortige werkzaamheden is er geen wettelijke verplichting op grond van de WKKGZ.
Klachtenreglement en kwaliteit
De afgelopen periode heeft Sociaal Werk Nederland veel vragen van leden ontvangen over het bereik en de toepassing van de WKKGZ. Omdat de werkzaamheden binnen het sociaal domein (niet zijnde zorg) niet onder deze wet vallen, is het vervolgens de vraag welke verplichtingen maar ook mogelijkheden onze lidorganisaties nog hebben wat betreft de inrichting van een eigen klachtenregime.
Sociaal Werk Nederland onderschrijft het belang van een kwalitatief goede klachtenregeling voor organisaties en voor de positie van het sociaal werk in het sociaal domein. Een gedegen klachtenregeling waarin duidelijk is waar cliënten naar toe kunnen met hun klachten en waarin is voorzien in een deskundige klachtenafhandeling is een voorwaarde voor het leveren van kwaliteit. Echter, op welke wijze een klachtenreglement dient te worden ingericht en of aansluiting bij een (externe) klachtencommissie of een geschillencommissie hieraan daadwerkelijk bijdraagt en op welke manier, zijn vragen waarop nog niet zo makkelijk een pasklaar antwoord te geven is.
Input gevraagd van onze leden
Van meerdere leden hebben we vernomen dat zij zich graag zouden willen aansluiten bij een externe klachtencommissie ondanks dat zij daarin geen wettelijke verplichting hebben. Ook zijn er leden die hebben aangegeven dat zij wel een wettelijke plicht zouden hebben om zich aan te sluiten bij een externe klachtencommissie. Omdat wij in bepaalde gevallen tot de conclusie zijn gekomen dat dit niet hoeft, zijn we benieuwd naar de (tegen) geluiden en input van onze leden hierover. Kortom, we willen graag informatie en ideeën ophalen waarbij onder andere de volgende vragen spelen:
- Wie is met dit onderwerp bezig en op grond waarvan (wettelijke verplichting of niet)?
- Hoe hebben jullie dit onderwerp op dit moment geregeld en kunnen jullie ons aanvullen waar dat volgens jullie nodig is?
- Op welke manier zouden jullie dit onderwerp geregeld willen hebben en waarom?
Informatie, opmerkingen, aanvullingen, ideeën en vragen kunnen worden gemaild naar Jorrit Berenschot, berenschot@sociaalwerk.nl
Bron: Sociaal Werk Nederland