Nieuwsbericht

Campagne voor sociaal werk gelanceerd: Zie je mij?

1 juni 2021 | 2 minuten lezen

Op 1 juni is de nieuwe campagne ‘Zie je mij?’ gelanceerd door het platform van werkgevers én werknemers in sociaal werk. De boodschap van de campagne is: sociaal werk is onmisbaar en cruciaal. Met filmpjes, advertenties en andere tools wordt het werk van sociaal werkers in de schijnwerpers gezet. Sociaalwerkorganisaties, gemeenten, werkgevers en het onderwijs kunnen met het campagnemateriaal aan de slag.

Meer dan 50.000 sociaal werkers helpen iedere dag in buurten en wijken met het voorkomen en oplossen van problemen. Dat is belangrijk werk met impact voor bewoners. Impact op hun welzijn en leven, én op de hele buurt. Werk dat gezien en gehoord mag worden:

Naima Zoundir, Rotterdam: ‘Ik kom in de gezinnen waar mensen veel problemen hebben: relatieproblemen, opvoedproblemen, geldzorgen.. of waar de kinderen geen bedden, laptop of fiets hebben om naar school te gaan. We helpen die gezinnen zodat de kinderen betere kansen hebben om goed op te groeien. Daarom is sociaal werk zo belangrijk.’

Sjef van der Klein, Tilburg: “Voor een buurt is het belangrijk dat er een laagdrempelig aanspreekpunt is. Veel mensen lopen vast met de systemen en loketten. Je bent echt onmisbaar als sociaal werker als bewoners jou met hun problemen in vertrouwen nemen en jij hen kunt helpen. Of als je samen met een plan de buurt verbetert.’ 

Campagnemateriaal
In korte filmpjes vertellen sociaal werkers zoals Naima en Sjef zelf wat ze doen en waarom. Zo geven zij letterlijk gezicht en een stem aan deze nieuwe campagne Zie je mij? Behalve filmpjes, komen er landelijke advertenties en verhalen in media.

De campagne loopt tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 en biedt ook de mogelijkheid om de eigen sociaal werkers en sociaalwerkorganisatie in een lijstje te zetten. Kijk op de campagnesite voor meer informatie.

Daarnaast vragen we ook aandacht voor het feit dat investeren in sociaal werk een positief effect heeft op welzijn en gezondheid van inwoners en cliënten en meer oplevert dan het kost. Onderzoek laat zien dat de maatschappelijke baten van sociaal werk gemiddeld een factor 1,6 hoger zijn dan de kosten.

Benieuwd naar de campagne?
Link naar www.sociaalwerk-werkt.nl/ziejemij
Link naar campagnefilm Hallo Nederland

Deze campagne is een initiatief van Sociaal Werk werkt!, het samenwerkingsverband van werkgeversorganisatie Sociaal Werk Nederland en de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. Gezamenlijk zetten zij zich in voor een aantrekkelijke sector en een gezonde arbeidsmarkt met goede arbeidsvoorwaarden