Print blogartikel
Blog
Twee manieren van meten
Een enquĂȘte is een prima manier om erachter te komen wat bezoekers van je wijkvoorziening vinden, maar voor welk systeem kies je? In Tilburg gebruiken ze er twee.
Bouwstenen voor Sociaal
23 augustus 2019 | 2 minuten lezen
In overleg met de gemeente Tilburg huurde welzijnsorganisatie ContourdeTwern een onderzoeksbureau in, maar besloot daarnaast ook met de pilot van reviewsysteem RodeKersen mee te doen. Zandra van Toorenburg, centrumcoördinator bij ContourdeTwern: "Nu weet ik wat bezoekers écht vinden."
Vertekend beeld
Gemeente Tilburg wil iedere twee jaar de klanttevredenheid van al haar buurtcentra in kaart brengen. Zandra: "In eerste instantie is daar een onderzoeksbureau voor ingehuurd. Een groep onderzoekers komt dan op een aantal momenten langs om bezoekers om hun mening te vragen over o.a. de klantvriendelijkheid, het consumptie aanbod en de bereikbaarheid."
"Voordeel hiervan is dat professionele onderzoekers het werk voor je doen, waardoor je zelf tijd overhoudt. Nadeel is dat onderzoekers maar op enkele selecte momenten langskomen; het hangt maar net vanaf wie je dan tegenkomt. Hierdoor kan je een vertekend beeld krijgen. Daarnaast zijn de vragenlijsten vrij algemeen. Zo werd het wijkcentrum waar ik werk soms negatief beoordeeld, waar het precies aan lag wist ik niet."
Uitgebreid
Om een uitgebreider beeld te krijgen, besloot ContourdeTwern ook gebruik te maken van reviewsysteem RodeKersen. Zandra: "Met RodeKersen kunnen we het hele jaar lang, via online en offline enquêtes de mening van bezoekers en organisatoren van activiteiten vragen. Ook is het mooi dat bezoekers specifieke activiteiten in een buurthuis kunnen beoordelen; dit maakt veel inzichtelijker waar bezoekers tevreden over zijn en waar ruimte voor verbetering is. Bovendien kan je ieder jaar de activiteiten in de vragenlijst aanpassen."
Blij met activiteiten
"Dankzij RodeKersen weet ik dat de activiteiten positief beoordeeld worden. Uit de open antwoorden bleek dat de ontevredenheid vooral nog stamt uit het feit dat 15 jaar geleden een aantal wijkcentra samen zijn gegaan. Uit de beknopte enquêtes van het onderzoeksbureau werd dit niet goed duidelijk."
"RodeKersen kost wel iets meer tijd en moeite in de uitvoering, omdat je soms zelf als medewerker mensen moet uitnodigen om mee te doen, of vragenlijsten moet afnemen. Het leuke daaraan is wel dat je regelmatig een interessant gesprek met je bezoekers hebt."
Andere manieren
Naast enquêtes kun je ook gebruik maken van ander soort recensies. Zo zijn er bijvoorbeeld grote online partijen als Trustpilot, Klantenvertellen en Feebackcompany, bekend van de gele sterretjes op Google. Tijdens de netwerkbijeenkomst van RodeKersen op 31 oktober 2019 gaan we verder in op de voor- en nadelen van elk systeem.
Meedoen?
Sluit je dan aan bij het netwerk RodeKersen voor het beoordelen van wijkvoorzieningen.
Meer informatie
Netwerk RodeKersen