Nieuwsbericht

Rotterdam test of VraagApp jongeren zelfstandiger maakt

26 april 2019 | 1 minuut lezen

Vierhonderd kwetsbare Rotterdamse jongeren tussen de 16 en 27 worden door welzijnsorganisaties  gratis geabonneerd op een hulpapp. Dat gebeurt in het kader van een app die de gemeente aanbiedt. Rotterdam onderzoekt of begeleiding per app de jongeren zelfstandiger kan maken.

Per algoritme gekoppeld aan vrijwilliger
De zogeheten VraagApp is voor de voor de jongeren een aanspreekpunt voor allerlei dagelijkse hulpvragen over bijvoorbeeld, brieven, formulieren, het huishouden en computers. Een vraag wordt via een algoritme gekoppeld aan een groep vrijwilliger die het antwoord kunnen geven. De eerste die reageert, opent daarmee een chatgesprek met de jongere in kwestie. Met de VraagApp wil de gemeente hulpbehoevende jongeren tegemoetkomen. Zij kunnen met hun vragen doorgaans niet dagelijks terecht bij hulpverleners of een sociaal netwerk. De abonnementen  komen bij de doelgroep terecht via het Leger des Heils, WMO Radar, Enver en andere organisaties doe zich nog aanmelden voor de proef. De pilot loopt tot december.

Minder stress jongeren, tijdswinst begeleiders
‘Voor ons is de pilot geslaagd als de jongeren minder stress ervaren doordat zij hun vraag snel en anoniem beantwoord krijgen en daardoor hun zelfstandigheid wordt vergroot’, zegt een woordvoerder van wethouder Judith Bokhove (jeugd, GroenLinks). ‘Ook kijken we naar de ervaringen van begeleiders. Zij moeten tijdswinst ervaren doordat vragen van de jongeren al zijn beantwoord door inzet van de VraagApp.’ De gemeente gaat gedurende de pilot telefonische interviews met gebruikers en begeleiders afnemen. Ook worden de aantallen abonnementen en gestelde vragen gemonitord. Gebruikers kunnen de antwoorden die zij krijgen beoordelen op hun bruikbaarheid.  De gemeente zal tot slot de aard en thema’s van de vragen inventariseren om te bepalen of er thema’s moeten worden toegevoegd.
Zie hier het persbericht van de gemeente Rotterdam.