Nieuwsbericht

Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra stopt: pedagogiek is verankerd

Vivian van Gameren
11 maart 2019 | 1 minuut lezen

Kindercentra is het besluit gevallen dat het platform wordt opgeheven. Het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra (LPK) stopt omdat het doel van het platform is bereikt: pedagogiek heeft in de kinderopvang een vaste plaats op de agenda. Sinds 1 januari 2019 is de ‘pedagogisch beleidsmedewerker/coach’ wettelijk verplicht. Daarmee is het belang van doelgericht pedagogisch beleid erkend en verankerd. Ook is de benodigde pedagogische basiskennis inmiddels ontwikkeld en geëxpliciteerd.

 

Het landschap van de kinderopvang is sinds de start van het LPK ingrijpend veranderd: nieuwe werkwijzen, organisatievormen, functie- en taaktoebedeling en wet- en regelgeving hebben geleid tot nieuwe behoeften van de sector. De pedagogiek staat voorgoed op de agenda, maar nu is aandacht nodig voor:

  • verbinding tussen wetenschap, politiek en praktijk; samenhang aanbrengen; vanuit een heldere visie samenwerken (functie Structuur)  
  • bewaren en bewaken van de rijkdom aan kennis die is verworven; inzet van effectieve strategieën en materialen om de werkvloer te steunen en te versterken; (functie Archief)
  • evaluatie en verkenningen van het gevoerde of voorgenomen (politieke) beleid over kwaliteit en functie van de kinderopvang (functie Planbureau)   

Hiervoor zijn andere partijen dan het vergaderplatform LPK bedoeld en toegerust, zowel in als om de sector.

 

Dit leidde op 8 februari 2019 tot het besluit om op 1 mei 2019 te gaan stoppen met het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra.

 

Tot eind 2019 blijft de website www.pedagogenplatform.nl online. Er wordt nagedacht over hoe gedachtengoed en materialen van het LPK beschikbaar blijven.

 

Zie voor verdere uitleg de bijlage bij dit bericht.