Nieuwsbericht

Commerciële TV: wel of niet doen?

14 oktober 2020 | 1 minuut lezen

Sociaal Werk Nederland en het Platform Sociaal Werk werkt worden geregeld benaderd door productiehuizen die aanbieden om reportages te maken. Ook lidorganisaties worden gebeld of gemaild, en vragen  advies aan ons. Om af te wegen of het loont om daarop in te gaan zetten we enkele zaken op een rij.

Door diverse productiehuizen worden er series gemaakt die sectoren en medewerkers uit sectoren in de spotlights zetten. Zo was er vorig jaar ‘Later als ik groot ben’ en dit jaar ‘Helden van nu’. Organisaties krijgen daar een aanbod voor om mee te werken. Maar let op: wegen de kosten op tegen de opbrengst? Een paar tips!

  • De productiehuizen maken deze series met - soms forse- bijdragen van deelnemende organisaties en sponsoren en bieden hun format aan aan een tv-zender of omroep.
  • Het gaat vaak om series van 6 tot 8 afleveringen, uit te zenden in de periodes sept t/m november of februari t/m april.
  • Een half jaar voor uitzending moet het schema feitelijk gevuld zijn: om de productietijd goed te kunnen halen maar ook om te zorgen dat de omroep daadwerkelijk bij hen wil afnemen.
  • Afleveringen zijn vaak max een half uur, met daarin 1 of 2 keer reclame, en korte reportages van de delenemende organisaties. De opbouw is nagenoeg altijd al vastgelegd door het productiehuis.
  • Vaak worden sociaalwerkorganisaties benaderd in series die over de zorg gaan, of een beroep of beroep of studiekeuze centraal stellen. Niet altijd is het makkelijk om precieze doel of format vooraf helder te krijgen, of eerdere afleveringen te kunnen bekijken of doel/ format je als organisatie past.
  • Kosten van dergelijke afleveringen zijn niet altijd vooraf goed bekend, wel wat er wordt gevraagd om mee te mogen werken. Dat kan variëren van ong. € 10.000 (plus btw) voor een hele aflevering tot € 12.500 (plus btw) voor ong. 3-6 min. Invloed op inhoud, aanpak, eigen logo’s, tijdinvestering ed kan ook nog flink variëren.
  • Belangrijk is, als je dit doet, om goede afspraken te maken over het verkrijgen van het originele filmmateriaal, de complete uitzending en de aflevering om deze vervolgens na uitzending zelf ongelimiteerd te kunnen gebruiken. Soms word je gevraagd later nog mee te betalen aan een social media-campagne of zijn er voorwaarden aan de wijze waarop je het materiaal daarvoor zelf mag inzetten.

Tot slot, word je benaderd, kun je eventueel mailen naar Elich@sociaalwerk.nl voor advies.