‘Hé, je ligt bij mij op de deurmat!’
Hoe is het de drie Sociaal Werkers van het Jaar 2020 vergaan? Wat heeft die status hun opgeleverd en hoe heeft hun organisatie ervan geprofiteerd? In het laatste deel van een drieluik over de verkiezing van de Sociaal Werker van 2021 kijken Simone Duin, jongerenwerker bij MeerWaarde en bestuurder Renata Fideli terug en vooruit. ‘Met het label 'Sociaal werker van het Jaar' heb je meteen de ondertiteling voor je lobbyverhaal.’
Niet iedere deelnemende organisatie doet het, maar voor Renata Fideli was het een uitgemaakte zaak. ‘Wil je dat de landelijke verkiezing en je kandidaat intern een breed draagvlak krijgen, dan is een voorverkiezing het aangewezen middel. Dat past trouwens ook bij de manier waarop we bij MeerWaarde werken.’
Dus die voorverkiezing kwam er en Simone won. ‘Dat was sowieso een hele eer, maar het is ook prettig om te merken dat de organisatie je van meet af aan steunt. En voor mijn ambassadeursrol heb ik de input van mijn collega’s ook hard nodig. In interviews en dergelijke spreek ik immers niet alleen namens mezelf, maar ook namens MeerWaarde.’
Wat heeft die titel jullie opgeleverd?
Simone: ‘In de eerste weken ben ik veel benaderd door radio, kranten, vakbladen, de wethouder. En we hebben een aantal gemeenteraadsleden meegenomen bij een rondje door de buurt, langs 'onze jongeren'. Je merkt dat ze het extra leuk vinden dat ze met de sociaal werker van het jaar op stap zijn geweest.’
Renata: ‘We kunnen nu nog beter later zien dat sociaal werk loont. Al eerder hebben we een businesscase opgesteld over sociaal makelen. Daaruit blijkt dat iedere euro die je investeert in sociaal makelen na drie jaar vijf euro oplevert. Maar wat dat in de praktijk voor mensen betékent blijkt vooral uit het verhaal dat je erbij vertelt. En met de titel 'Sociaal Werker van het Jaar' heb je voor dat lobbyverhaal geen ondertiteling meer nodig.’
Wat vonden jongeren van je uitverkiezing?
Simone: ‘Zeker net na de verkiezing werd het hier online veel gedeeld. Als ze me dan in levenden lijve zagen, vonden ze dat wel 'chill'. De blog die ik schreef vanwege de Dag van de Rechten voor het Kind is ook veel gelezen. Daar appten ze over: 'Hé, je ligt bij mij op de deurmat!'En dan zeggen ze nog dat jongeren geen kranten lezen.'
Renata: ‘Al die artikelen hebben ons echt geholpen in de beeldvorming, zeker wat betreft het nut van jóngerenwerk. Mede daardoor zijn we bijvoorbeeld gevraagd om rond de jaarwisseling extra jongerenwerkers in te zetten.’
Hoe is de stemming onder jongeren momenteel?
‘Ze zijn behoorlijk op. Maar we blijven het gesprek aangaan, we blijven motiveren en we peilen hun vragen, zorgen en behoeften; we ondersteunen ze en kijken daarbij naar wat wél kan. En samen met partners organiseren we coronaproof sportactiviteiten, onder meer in de kerstvakantie. Die zijn ontzettend goed bezocht.’
Landelijk lijkt er ineens meer begrip voor mensen met een gebrek aan 'doenvermogen'. Merken jullie dat ook?
Simone: ‘Jazeker. Dat begon ermee dat sociaal werkers al vroeg in de eerste lockdown het stempel kreeg van cruciaal beroep. En alle jongerenwerkers hadden het ook drukker dan ooit. Sindsdien is er zeker meer aandacht voor wat jongerenwerkers te zeggen hebben over bijvoorbeeld de gevolgen van corona voor de jeugd. Over toenemende kansenongelijkheid, schulden, eenzaamheid.’
Renata: ‘Ik ben iets voorzichtiger, want ik zie ook een andere beweging. We staan aan de vooravond van grote tekorten bij gemeenten. Mijn angst is dat er toch weer klappen gaan vallen in het sociaal werk. Dus straks moet blijken of wat politici en bestuurders met de mond belijden ook wordt omgezet in daden. Dat meer begrip voor de minder zelfredzamen ook werkelijk leidt tot voldoende voorzieningen voor hen. En zeker niet tot bezuinigingen daarop.’
Terug naar de verkiezing. Zou je organisaties aanbevelen iemand voor te dragen?
Simone: ‘Als je ambitie hebt om voor je werk te staan: doe het! Het is superwaardevol voor je ontwikkeling en een eer om te doen.’
Renata: ‘Jazeker, mits er vanuit de organisatoren van de verkiezing ook een financiële compensatie meekomt voor de sociaalwerkorganisatie die de winnaar 'levert'. We zijn blij dat het platform erkent dat het ambassadeurschap je als werkgever ook tijd en geld kost. In 2021 wordt hier dan ook voor het eerst in voorzien. Maar nogmaals: het heeft ons absoluut geholpen in de profilering en Simone heeft haar uitverkiezing ook helemaal waargemaakt. Ze is nu al een senior in haar vakgebied, ze heeft een ontwikkelslag gemaakt waarop anderen kunnen meeliften. Dus in meerdere opzichten is het een beloning voor álle medewerkers.’
- Meer informatie over de verkiezing van dit jaar vind je hier. Aanmelden kan nog tot 23 februari.