|
|
GOEDE VOORBEELDEN SPECIAL
|
|
|
|
In deze themanieuwsbrief geven we een impressie van drie weken ‘sociaal werken in coronatijd'. Het sociaal werk is een 'cruciaal beroep' en veel sociaal werkers zijn crisiswerkers. We zijn onder de indruk van de voortvarendheid waarmee de sociaalwerkorganisaties, bewoners en sociaal werkers direct hun verantwoordlijkheid hebben genomen voor hun buurten en bewoners.
Ze coördineren en stemmen af. Organiseren telefooncirkels, maaltijdservices voor ouderen en boodschappendiensten. Ze zoeken jongeren op, op straat en thuis, en vangen hen op als de situatie dat vraagt. Ze stampen in een weekend een website uit de grond, maken filmpjes, flyers en bedenken noodzakelijke, creatieve en innovatieve oplossingen voor het huidige dagelijks leven.
Met dank aan iedereen die ons attendeerde op verhalen en activiteiten, hieronder een selectie uit de lijst met fantastische initiatieven.
|
|
|
|
INTERVIEWS - SOCIAAL WERK IN CORONATIJD
|
|
|
|
|
|
|
Stimenz Apeldoorn: zo vangen we nu kwetsbare kinderen en jongeren op
Stimenz kreeg signalen vanuit het CJG dat het voor kinderen en jongeren in kwetsbare gezinnen vaak moeilijk is om thuis te blijven.
Lees het interview hier.
|
|
|
Gönül Güler en Sheila Bijtenhoorn van Welschap Welzijn
Alles is anders in deze coronacrisis, als sociaal werkers moeten we nu heel flexibel en creatief inspringen op de huidige situatie.
Lees het interview hier.
|
|
|
Jasper Ragetlie, directeur-bestuurder van de LEVgroep
coördineert als reserveofficier militaire steunverlening. En ziet zijn organisatie creatieve oplossingen ontwikkelen.
Lees het interview hier.
|
|
|
|
|
WijkConnect gratis beschikbaar
Berny de Vries, Social Innovator stelt WijkConnect gratis beschikbaar.
Mensen die hulp willen aanbieden aan buren en ondernemers doen net als wij iets voor de maatschappij. Wij bundelen die krachten bundelen.
Lees het interview hier.
|
|
|
Boodschappendienst en maattijdservice
Eric Wichgers van Figulus Welzijn over razendsnel ontwikkelde oplossingen. Van Coronamaatjes en TikTokchallenge tot inzamelen van zorgmiddelen. Maar ook een samenwerking met lokale supermarkt.
Lees het interview hier.
|
|
|
|
|
|
|
|
OUDERENWELZIJN IN CORONATIJD
|
|
|
|
In Meijerijstad verzamelt OnsWelzijn 600 smartphones voor ouderen
In deze aflevering vertelt Gonny Smulders van Ons Welzijn over het initiatief om alleenstaande ouderen die vanwege de Coronacrisis geen bezoek mogen ontvangen toch contact te laten hebben met de buitenwereld. Dat kan met behulp van een Smartphone, die veel ouderen echter niet bezitten. In de strijd tegen het eenzaamheidsvirus zou je dat het liefst aan iedereen cadeau willen doen.
De lokale omroep besteedde er aandacht aan. En sociaal werker Esther de Bie werd geïnterviewd door het Brabants dagblad.
|
|
|
Bel met de samenouderen kletslijn
Eén van de vele voorbeelden: zorgen dat jouw hulpaanbod in beeld is. En verspreid dat per mail, post, brievenbus en telefoon. De kletslijn is te bereiken op 088-2011250 van maandag t/m vrijdag van 09.00 – 17.00 uur. Vrijwillige kletsmajoors zitten klaar voor een luisterend oor of juist voor een gezellig praatje. Zo doen ze dat in Zwolle.
|
|
|
|
PEUTERWERK IN CORONATIJD
Peuter&Co/de Rotterdamse Peuterschool heeft hard gewerkt aan een digitaal platform voor ouders van peuters:. Ouders kunnen zich abonneren en krijgen elke dag tips wat zij kunnen doen met hun peuters.
|
|
|
|
|
JEUGD- EN JONGERENWERK IN CORONATIJD
|
|
|
|
Jongerenwerker bij Hart van Nederland
Jongerenwerker Anas el Idrissi van Stichting Balans was te gast bij Hart van Nederland.
Hij maakt duidelijk dat het ook voor jongeren heel belangrijk is om afstand te houden en zo verspreiding van het coronavirus te beperken! Kijk hier terug. En hier nog een stukje.
Corona Toolkit van Garage2020
Garage2020 is aan de slag gegaan om niet overmorgen, maar vandaag gezinnen en hulpverleners te ondersteunen. Zo hebben we een videobeldienst opgezet waarmee je intuïtief en privacyvriendelijk kunt videobellen en ontwierpen we een spel om te verbinden en verveling tegen te gaan. Om nog beter aan te sluiten bij de actuele vraagstukken, hebben we een vragenlijst uitgezet om te achterhalen waar jongeren en gezinnen nu tegenaan lopen. Dit benutten we voor volgende oplossingen. Deze en andere tools zijn te vinden op deze ‘Corona Toolkit’-pagina.
|
|
De LEVgroep haalde de krant in Helmond
Met het voorlichtingsfilmpje om samenkomende jongeren te wijzen op de gevaren van het coronavirus; en met flesjes water. Oja: en ze deelden meetlinten uit: 1,5 meter: want #hoelang is dat eigenlijk?
Hulp bij studiekeuze!
Jongerenwerker Chakir van Versa welzijn biedt via Twitter ouders en jongeren hulp bij studiekeuze aan. Geen open dagen of proefstuderen? “Ik heb de opleiding Social Work gedaan. Ik deel graag mijn kennis hierin: ben jij, uw zoon/dochter geïnteresseerd in mijn studie? Stuur me dan dm #versa #HVA #JW”
De Buurtgezinnen stonden in de schijnwerper met een groot artikel op de website van RTV Utrecht.
|
|
|
|
#blijfthuis! Filmpje jongerenwerk, politie en rolmodel ADO
In samenwerking met Politie Haaglanden en oud-ADO spelers is door de jongerenwerkers van Mooi welzijn (onderdeel Xtra) in Laak een filmpje gemaakt waarin jongeren worden opgeroepen om thuis te blijven en zich aan de richtlijnen van het RIVM te houden.
|
|
|
HULPVRAGEN, SAMENWERKING EN COÖRDINATIE
|
|
|
|
Voor Elkaar in Amsterdam met Combiwel
Direct toen handen schudden werd verboden, nam Monique de Vries, directeur Buurtwerk, het initiatief om de handen ineen te slaan en een grootstedelijk project op touw te zetten. Voor Elkaar in Amsterdam was geboren.
In één weekend het plan en uitvoering, maandag de inrichting van het eerste callcenter, en diezelfde dag haalde het belteam de eerste hulpvragen van (kwetsbare) Amsterdammers op en meldden zich meer dan 300 vrijwilligers aan om hulp te bieden.
Met man en macht heeft iedereen een steentje bij gedragen en staat er inmiddels een mooi platform, dat is hier te vinden. En we gaan door, elke dag weer. Initiatieven komen binnen, belteams zijn uitgebreid, posters vertaald. Wij zien de stad én de stad ziet ons: Een samenwerking waar iedereen super trots op is en enthousiast van wordt.
In Den Haag bemenst het sociaal werk de centrale hulplijn
“Tot 21:00 ben ik samen met mijn collega's het centrale nummer 0702053003 van de welzijnsorganisaties Den Haag! Wij staan mensen met (hulp)vragen te woord. Ook vernemen wij veel dankbaarheid van bewoners voor initiatieven! #mooiwelzijn #zebrawelzijn #voorwelzijn #xtra #COVID19. En het sociaal werk bezorgt maaltijden, samen met middenstanders.
Met een filmpje uitleggen hoe je werkt in coronatijd
WIJZ Welzijn Kampen & maatschappelijk werk de Kern, werken grotendeels vanuit huis en gaan hier creatief mee om. Alle 3000 deelnemers, bezoekers en cliënten worden gebeld of gemaild. Uitleg in dit filmpje.
|
|
In elke straat een straatcoördinator
In de gemeente Nijkerk coördineert Sigma de coronahulp voor Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Met diverse partijen hebben ze straatcoördinatie in de gemeente opgezet. Inwoners kunnen zich aanmelden als straatcoördinator van hun straat (of van meerdere straten). Zij zijn dan het aanspreekpunt voor bewoners van de straat die hulp nodig hebben, maar ook voor de bewoners die hulp bieden en zij matchen de hulp. Zij maken zelf in hun straat bekend dat ze straatcoördinator zijn met de door Sigma aangeleverde flyers. Zo kan er zeer lokaal en snel hulp geregeld worden. Tot nu toe zijn 40% van de straten voorzien van een straatcoördinator en dit worden er elke dag meer. Meer informatie is te vinden op de website van Sigma.
Aanbod afstemmen - ElkWelzijn, Culemborg
Om te zorgen dat vraag en aanbod elkaar zo goed mogelijk kunnen vinden heeft ElkWelzijn het aanbod in Culemborg gebundeld.
Samenwerken in Rotterdam: centraal telefoonnummer, vervoer en meer.
In enkele dagen hebben WIN010, de gemeente Rotterdam en met WMO-vervoerder Trevvel een actie- en coördinatiepunt uit de grond gestampt. Lees hier meer.
Burenhulpkaart - Welzijn Putten online en via de brievenbus
Welzijn Putten kwam direct praktisch in actie. Aan de hand van een burenhulpkaart met invulstrook kunnen Puttenaren hulp vragen en aanbieden. Lees hier meer.
|
|
|
|
KORT EN BONDIG: ZO DOEN ZE HET IN....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|