Nieuwsbericht

Sociaal Werk Nederland, LOSR en Nationale Ombudsman samen in Kassa

Chris Bos
11 februari 2019 | 3 minuten lezen

‘De overheid heeft onvoldoende oog voor de persoonlijke situatie van mensen met schulden. Veel mensen wíllen wel betalen, maar kúnnen dat niet. De overheid houdt daar in haar invorderingsbeleid geen rekening mee. Mensen worden nodeloos verder het moeras van de schulden en stress in geduwd. Dat moet veranderen.’
In het programma KASSA van BNNVARA herhaalde de Nationale Ombudsman de oproep die hij eerder al deed op het afgelopen Sociaal Raadsliedencongres. ‘Ik wind me er iedere dag over op dat de nieuwe Schuldenwet wéér is uitgesteld. De staatssecretaris vindt dat zuur, maar het is veel meer dan zuur. Het is heel ernstig, want het betekent dat een aantal heel goede maatregelen waarvoor al in 2012 de ideeën gevormd zijn, dat die nog niet worden gerealiseerd.’
Bekijk het fragment in Kassa

Uitstel onacceptabel
De Nationale Ombudsman, de LOSR en Sociaal Werk Nederland werken nauw samen bij het aankaarten van de voortdurende problemen rond de beslagvrije voet en het innen van schulden. Nu de wet weer twee jaar is uitgesteld hebben de Sociaal Raadslieden tijdelijke maatregelen voorgesteld ter overbrugging van de periode tot invoering. In de reportage van Kassa legt LOSR-voorzitter André Moerman helder uit waar de schoen wringt. ‘Het is onacceptabel dat deze belangrijke wet pas over twee jaar ingaat. De huidige beslagvrije voet is gebaseerd op veel informatie die de debiteur moet aanleveren. Voor iemand met een kop vol problemen is dat vaak nodeloos ingewikkeld, waardoor zijn beslagvrije voet te laag wordt vastgesteld. Hierdoor worden mensen nodeloos verder het moeras van de schulden en stress in geduwd. Nieuwe schulden ontstaan, de ene schuld wordt vervangen door de andere, met alle extra kosten van dien.’
LOSR en Sociaal Werk Nederlands stuurden staatssecretaris Van Ark in december 2018 al een brief waarin ze bezwaar maakten tegen het uitstel én kwamen met voorstellen voor overbruggingsmaatregelen. Ook die brief komt in de KASSA-uitzending in beeld.

Ombudsman waarschuwt staatssecretaris
Ook de Nationale Ombudsman trekt nu dus nog eens stevig aan de bel met het kersverse rapport ‘Invorderen vanuit het burgerperspectief’. Uit een analyse van 2000 klachten over het invorderen van de schulden door de overheid blijkt dat er nog steeds veel mis gaat. Daarom heeft de Nationale Ombudsman een behoorlijkheidskader opgesteld met regels waar schuldeisers van de overheid zich aan zouden moeten houden bij het innen van schulden.
En het geduld van de Ombudsman raakt op, bleek aan het slot van het item. ‘Ik heb aan de staatssecretaris gezegd: “ik wil over drie maanden horen wat je met onze aanbevelingen gaat doen en over een jaar wil ik resultaten zien!’

Dit zijn de aanbevelingen van de Nationale Ombudsman:

1.)   De overheid moet zich meer inspannen om verdere schulden te voorkomen
2.)   Duidelijk communiceren en waar nodig persoonlijk contact opnemen
3.)   Redelijk handelen door maatwerk te leveren
4.)   De beslagvrije voet waarborgen
5.)   Medewerking verlenen aan schuldhulpverlening
6.)   Zoveel mogelijk samenwerken met andere overheidsinstanties
7.)   Vorderingen behoorlijk uitbesteden

Bekijk het fragment in Kassa

Heeft u ernstige geldproblemen door bijvoorbeeld een te lage beslagvrije voet?