Pilot vroegtijdig schulden signaleren in Den Haag met banken
De Haagse wethouder Bert van Alphen (armoedebestrijding) gaf op woensdag 20 maart het startschot voor de pilot ‘vroegsignalering schulden’. Het doel van deze pilot is om te voorkomen dat klanten met betalingsachterstanden in financiële problemen komen. De deelnemende banken (*) gaan klanten met mogelijk financiële problemen wijzen op Geldfit.nl.
In deze NVB-pilot werken de banken samen met SchuldenlabNL, Moedige Dialoog (Rabobank en Sociaal Werk Nederland), fiKks en Geldfit. De pilot zal dit jaar in vijf steden zal gaan draaien.
Klanten met mogelijk financiële problemen worden door hun bank gewezen op Geldfit.nl. De banken geven geen klantgegevens door aan Geldfit.nl. Bezoeken van deze website kan anoniem. Aanwijzingen voor financiële problemen zijn bijvoorbeeld gemiste incasso’s of regelmatig rood staan. Na het beantwoorden van een aantal eenvoudige vragen op Geldfit.nl krijgen mensen de voor hun passende dienstverlening aangeboden.
In Den Haag is dat bijvoorbeeld de Helpdesk Geldzaken. Inwoners kunnen bij de loketten van de Helpdesk Geldzaken binnenlopen voor al hun vragen over geld, snel inzicht in inkomsten en uitgaven en gratis advies. Bert van Alphen, wethouder Sociale zaken en Armoedebestrijding in Den Haag: “Armoede is een van de laatste taboes in Nederland. Mensen vinden het vaak moeilijk om er voor uit te komen en stellen het vragen om hulp lang uit. Met deze pilot komen mensen eerder in beeld, kunnen we hen actief onze ondersteuning aanbieden en zo problemen voorkomen of eventueel bestaande problemen zo snel mogelijk aanpakken.”
Vroegsignalering van groot belang
In Nederland hebben 2,3 miljoen huishoudens betalingsachterstanden en 1,4 miljoen huishoudens hebben risicovolle of problematische schulden. 85% van deze huishoudens is onzichtbaar voor hulpverlening. In Den Haag heeft bijna één op de vijf huishoudens te maken met hoge schulden of loopt risico daarop. Problematische schulden beginnen met betalingsachterstanden. Voordat mensen de juiste hulp krijgen duurt dat gemiddeld 4,8 jaar. Door meer samenwerking tussen banken en hulpaanbieders krijgen klanten in een eerder stadium hulp bij hun financiële problemen. Aleid van der Zwan, hoofd Beleid van de Nederlandse Vereniging van Banken: “Als banken hebben we een unieke positie en drive om dit complexe probleem mee aan te pakken. Met de gegevens die wij hebben, willen we vroegsignalering verder brengen naar vroegstsignalering.”
Samenwerking op verschillende fronten
Geldfit is ontwikkeld door onder andere gemeenten, SchuldHulpMaatje, Humanitas, Rabobank, Rabo Foundation, Zilveren Kruis Achmea en Stichting Lezen en Schrijven. De pilot die vandaag van start gaat komt voort uit de lancering van SchuldenlabNL, 14 november 2018, waarbij partners en banken aankondigden samen te gaan werken. Schuldenlab070 draagt voor deze pilot zorg voor de beschikbaarheid en toegankelijkheid van hulpverlening aan klanten in Den Haag.
In deze NVB-pilot werken de banken samen met SchuldenlabNL, Moedige Dialoog (Rabobank en Sociaal Werk Nederland), fiKks en Geldfit. Er wordt samengewerkt met de lokale overheid en met bedrijven. Uiteindelijk is het doel om op te schalen tot een landelijke dekking in deze samenwerking.
(*) ABN Amro, ING, Rabobank en SNS (onderdeel van de Volksbank)