Nieuwsbericht

Code beschikbaar voor aanvragen persoonlijke beschermingsmiddelen sociaal werk

26 mei 2020 | 2 minutes read

Het is sinds kort mogelijk om als sociaalwerkorganisatie persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) aan te schaffen. Het sociaal werk werkt normaliter niet met de zorgcode die nodig is voor het online bestellen van producten. Daarom is er nu voor de branche sociaal werk een unieke code aangemaakt.
De code staat in de PDF met de aanvraagprocedure die lidorganisaties op 26 mei gemaild hebben gekregen. 

Wat betekent dit voor sociaal werkers?
Als uw medewerkers in een onverwachte situatie terechtkomen en het niet zeker is of de cliënt besmet is met covid-19, maar er toch ondersteuning nodig is en er geen 1,5 meter afstand bewaard kan worden, dan kunnen zij aanspraak maken op een reservepakket PBM.

Alleen die sociaal werkers die betrokken zijn bij begeleiding of dagbesteding in het kader van de Wmo kunnen dus bij hun werkgever PBM vragen voor de situaties zoals hierboven beschreven. Het is dus niet nodig om in het overige sociaal werk/welzijnswerk standaard medische mondmaskers te dragen. Preventief een medisch mondmasker gebruiken is niet nodig en mag ook niet. Maar om bij twijfel over wel of geen corona in situaties waarbij huisbezoek of 1 op 1 gesprekken nodig zijn is het belangrijk om beschermingsmiddelen in huis te hebben. 

Wmo-aanbieders kunnen via reguliere kanalen of bij het materialen bestellen waarmee de reservepakketten kunnen worden samengesteld. Medewerkers die als ZZP-er werken of via een PGB worden gefinancierd kunnen materialen bestellen via de website van Solo partners. Dit kan sinds 19 mei. Dit is uitgewerkt in de richtlijnen die zijn gepubliceerd op Rijksoverheid.nl.

Sociaalwerkorganisaties kunnen voor bovenstaande situaties losse artikelen bestellen voor het samenstellen van reservepakketten. Nb. Het reservepakket is niet als pakket te bestellen.

Het reservepakket moet bestaan uit:

  • 1 beschermingsbril
  • 2 chirurgische maskers
  • 3 paar handschoenen
  • 2 halterschorten
  • 1 flacon desinfectant

Lees de aanvraagprocedure uit de bijlage goed door voordat u gaat aanvragen. Dan hebt u zicht op de benodigde gegevens en de kosten.

Procedure voor aanvragen PBM
U kunt nu PBM aanvragen via het portaal van Mediq; u doorloopt daar het online aanvraagformulier.
De hoofdcontactpersonen van lidorganisaties van Sociaal Werk Nederland hebben de AGB-code gemaild gekregen op 26 mei 2020. 

Wat moet ik bij de hand hebben?
- U wordt gevraagd om de AGB-code. Mediq heeft voor sociaalwerkorganisaties een unieke AGB-code aangemaakt: zie bijlage.
- U wordt gevraagd om het type instelling. Dat is: “Overig”.
- Houd ook uw KvK nummer bij de hand.

U dient bij het aanvragen rekening te houden met de RIVM-richtlijnen voor gepast gebruik van PBM en eventuele richtlijnen vanuit uw eigen organisatie of koepel.

Meer informatie
Heeft u vragen over het aanvraagproces bekijk de veelgestelde vragen op de Mediq website of neem contact met het klantsupportteam op via 088-8889404.

U vindt de gehele aanvraaguitleg en -procedure met de AGBcode, in de PDF die als bijlage meegestuurd is met de bovengenoemde mail.

Goedemorgen, ik heb geen bijlage met AGB code ontvangen. Ik zou dit wel graag willen. Kan iemand mij deze alsnog toesturen op a.bergh@welzijndemeierij.nl