Nieuwsbericht

Onderzoek Nibud: de Coronacrisis en financiële gevolgen voor huishoudens

Denise van Bemmel
6 april 2020 | 1 minute read

Bijna twintig procent van de Nederlanders ervoer in maart een inkomensterugval als gevolg van de coronacrisis. Een iets hoger percentage (21 procent) verwacht die terugval ook in april. Dat blijkt uit een peiling van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Zie bijlage voor de factsheet en het rapport van het complete onderzoek.

Kwetsbare werkenden hardst getroffen door crisis
Onder hen zijn met name jongeren, zelfstandigen en flexwerkers. Het grootste deel van hen verwacht een inkomensdaling tot maximaal 30 procent. Kwetsbare werkenden zoals jongeren, flexwerkers en zelfstandigen ervaren op dit moment vaker een terugval dan mensen in loondienst. Van mensen in loondienst maakt 16 procent zich zorgen over het inkomen, terwijl dat percentage bij jongeren en zelfstandigen op respectievelijk 33 en 46 procent ligt. Jongeren en zelfstandigen zijn meer dan gemiddeld bezorgd over het behoud van werk, een dalend inkomen of het zelfs helemaal wegvallen daarvan.

Zorgen
Mensen maken zich meer zorgen over hun financiën dan anders. Ruim een derde van alle Nederlandse huishoudens verwacht dat zij de komende tijd moeilijk rond zullen kunnen komen. Als zij rekeningen niet meer kunnen betalen, is de premie voor de zorgverzekering de eerste betaling die sneuvelt. Bijna 30 procent van alle ondervraagden heeft niet voldoende geld achter de hand om twee maanden zonder inkomen te kunnen. Mensen met een daadwerkelijke inkomensterugval geven aan dat zij met spaargeld en bezuinigen hun tekorten proberen op te vangen. Minder dan 10 procent denkt aan hulp van derden (zoals de gemeente of het vragen van uitstel van betaling).

Contact zoeken
In eerder onderzoek zag het Nibud al dat mensen met financiële problemen lang wachten met het vragen om hulp. De problemen nemen daardoor enorm in omvang toe. “Wij doen daarom een dringende oproep aan verhuurders, energiemaatschappijen, zorgverzekeraars, internet- en telefoonproviders, waterbedrijven, etc. om contact te zoeken met hun klanten op het moment dat zij zien dat rekeningen niet worden betaald,” zegt Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. “Mensen willen wel betalen, maar kunnen het nu niet. Laat ze niet modderen, maar help ze eruit door mee te denken over welke mogelijkheden er wél zijn.”

Mere lezen: zie voor het interview met Arjan Vliegenthart in de Volkskrant hier

Bron: Nibud