Nieuwsbericht

Doe mee en organiseer iets in de Week van zorg en welzijn

29 januari 2019 | 3 minutes read

De Week van Zorg en Welzijn vindt plaats van 11 t/m 16 maart 2019.
Honderden zorg- en welzijnsorganisaties openen tijdens deze week hun deuren om aan Nederland te laten zien hoe het eraan toegaat op de werkvloer. Van zorgboerderij tot GGZ, nieuwe zorg in de wijk, kleinschalig wonen in de ouderenzorg, revalidatie in de gehandicaptenzorg, ziekenhuizen GGZ, mondzorg, buurthuizen, huisartsen, kinderopvang, noem het maar op, alles is te zien!

Sociaal Werk Nederland roept lidorganisaties op om van deze gelegenheid gebruik te maken: zet de deur ook open of organiseer speeddates met scholieren, of bedenk een actie. En met de arbeidsmarktkrapte in het achterhoofd; deze week kan een aanleiding zijn om na te denken over samenwerking met regioplus in de regio, ook in het kader van de campagne #IkZorg die de komende jaren nog loopt. Misschien is het het overwegen waard: aanhaken bij eventuele activiteiten van regioplus in je regio.

De Week van Zorg en Welzijn is een initiatief van de 14 regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn, die samenwerken in Stichting RegioPlus. Sociaal Werk Nederland heeft het platform Sociaal Werkt bereid gevonden om te investeren in landelijke zichtbaarbaarheid in media tijdens die week.

Samen met de vijf regioplusorganisaties Zorg-aan-zet (Limburg); Transvorm (Brabant); Sigra (Amsterdam); Zorgzijnwerkt (Haaglanden); Utrechtzorg (Utrecht) hebben we een bijdrage aangeleverd voor de landelijke krant die landelijk verspreid wordt op 4 en 5 maart in een grote oplage, en zorgen we dat er in de vijf uitzendingen van SBS elke week in maart via een korte reportage aandacht is voor een sociaal werker en welzijnswerk.

In de sector Zorg en Welzijn zijn de komende jaren veel extra mensen nodig. Volgens de meest recente cijfers zal in 2022 een tekort zijn ontstaan in zorg en welzijn van ongeveer 125.000 medewerkers, waarvan zo’n 103.000 medewerkers in de zorg, zo’n 10.000 in het sociaal domein, en nog eens 12.000 in de kinderopvang. Meer mensen “moeten” kiezen voor een loopbaan in Zorg of Welzijn, en daar ook liefst blijven werken.

Sociaal Werk Nederland werkt daarom mee aan de landelijke campagne #IkZorg zodat er ook aandacht gericht blijft op de arbeidsmarktontwikkeling van sociaal werk. Hamvraag: hoe krijgen we het voor elkaar dat meer mensen gaan werken in deze sector.

Een website met informatie voor geïnteresseerde scholieren, zijinstromers of herintreders is maar een piepklein stukje van de campagne. Wat waar ga je als burger vervolgens heen met je vragen over opleiding, kansen en mogelijkheden om (weer) in het welzijnswerk te gaan werken. De regionale contactpunten zijn de verantwoordelijkheid van regioplusorganisaties. Als geïnteresseerde burgers zich daar melden voor informatie over werken in 'welzijnswerk' in plaats van zorg, is het wel van belang dat het contactpunt kennis heeft over het sociaal werk/welzijnswerk in hun regio, en gericht naar het welzijnswerk kan doorverwijzen. Word zichtbaar, en leg contact!

Zoals tijdens Nieuwsuur op 28 januari goed te zien was: ook de hal van het ministerie van VWS hangt vol met campagneposters van de campagne IkZorg. Dat sociaal werk mee doet met deze campagne was en is noch voor de branche noch voor alle sociaalwerkorganisaties vanzelfsprekend. We voelen ons natuurlijk wat ongemakkelijk bij het logo “Ik zorg”. Sociaal Werk Nederland is tijdens de ontwikkeling ook blijven pleiten voor het motto “Ik zorg dat”, maar dat bleek alleen al gezien de getalsmatige verhoudingen tussen de deelnemende zorg- en welzijnspartijen een brug te ver.

Toch vinden we het als Sociaal Werk Nederland belangrijk om mee te doen. We zullen ook wel moeten: door deze vierjarige campagne trekt ‘werken in de zorg’ straks flink de aandacht. Lokaal en regionaal moet het sociaal werk dus flink aan de bak om het ‘werken in welzijn’ net zo zichtbaar te maken. En laten we wel zijn: ook in onze branche neemt het aantal hardnekkige vacatures toe.

Informatie over de Week van Zorg en Welzijn vind je hier