Film: leren lukt niet altijd IN school. Ontwikkel oog voor leren buiten school. Of: anders leren.
Heeft elke jongere gelijke kansen? Is de inclusieve samenleving een gegeven of groeit er een kloof? Of allebei? En welke rol speelt het onderwijs daarbij? Floor van Berkel mocht een korte periode op expeditie en besloot de eerste fase daarvan op beeld vast te leggen. Dat resulteerde in deze korte film. De tweede fase is het gesprek dat we naar aanleiding van deze film met elkaar voeren.
Floor: ''Als manager in het jongerenwerk zie ik al jaren dat sommige jongeren in het onderwijs de aansluiting missen. En welke neerwaartse spiraal er dan kán ontstaan. Tegelijk zie ik ook hoe jongeren zich daar met creativiteit, met een appel op talent en met ruimte om anders te leren, toch ontwikkelen en heel succesvol opgroeien. Soms heel autonoom, vaak geïnspireerd door een rolmodel, een ander netwerk of het jongerenwerk.
Daarom geloof ik in een transformatie van het kijken naar leren. In het waarderen van leren buiten school, in het op een andere manier verbinden van formeel en informeel leren. Die kansen liggen er en moeten we echt verkennen. Het is er de tijd voor. Het zijn ‘vloeibare tijden’ (Maike Kooijmans), waarin dit kan. Dus waarom niet?
Meer zorg, meer druk op het onderwijs: daar ligt de sleutel niet. Ook niet bij meer druk zetten op jongeren. Wel bij creatief ontwikkelen met de focus op talent en gezien worden. Met een reëel perspectief voor alle jongeren: daarmee versterken we elkaar en vooral de jongeren.''
Bekijk ook de film die gemaakt is op het congres Jongerenwerk voorkomt zorg?!