Nieuwsbericht

Mee naar het ziekenhuis met Patiëntsupport

6 januari 2025 | 3 minuten lezen

Onder de noemer Sterke verhalen presenteren we inspirerende voorbeelden van leden uit het hele land. Dit keer aandacht voor Patiëntsupport van Welzijn Lelystad. Veel sociaalwerkorganisaties kennen wel maatjesprojecten waarbij vrijwilligers meegaan naar doktersafspraken en natuurlijk ANWB AutoMaatje. Welzijn Lelystad zet het neer als onderscheidend concept.

Vrijwilligers die zich aanmelden bij Patiëntsupport, gaan met mensen mee die een afspraak in het ziekenhuis of een andere zorgafspraak hebben. Het is meer dan alleen vervoer: vrijwilligers gaan ook mee naar binnen, helpen om de draad van het gesprek vast te houden en zorgen dat alles goed is begrepen. Na afloop wordt deze informatie ook gedeeld met familie, mantelzorger of medewerkers van een zorginstelling. Op de website van Welzijn Lelystad lees je de ervaringen van vrijwilliger Lionne die altijd Dolly vergezelt naar afspraken in het ziekenhuis: “Heel fijn dat Lionne meegaat. Twee horen meer dan één.”

We vragen Janette Wels, consulent zorgvrijwilligers bij Welzijn Lelystad, naar de aanleiding voor dit initiatief en wat het succesvol maakt.

Wanneer zijn jullie met Patiëntsupport gestart?
“Het idee dateert al uit 2011. Er was toen aandacht in de media voor het project Co-patiënt. We hadden al vrijwilligers die begeleiding boden bij een ziekenhuisbezoek, maar dat was vooral op het vervoer gericht. Zeg maar: zorgen dat iemand van A naar B komt. Maar bij zo’n ziekenhuisbezoek gaat het natuurlijk niet alleen om praktische zaken, daarom hebben we het concept uitgebreid. We zijn gestart met een subsidie en hebben het daarna ingebed in onze dienstverlening.”

Wat maakt het concept bijzonder?
“Dit zit in een aantal elementen. Natuurlijk de extra luisterende oren en de emotionele ondersteuning bij en rond het ziekenhuisbezoek. We koppelen zoveel mogelijk dezelfde vrijwilliger aan een hulpvrager. De vrijwilligers worden begeleid door de krachtige en enthousiaste (vrijwillige) coördinator. Zij staat ook de hulpvrager vakkundig te woord en weet goed haar weg te vinden binnen het professionele netwerk. Ik denk dat onze kracht vooral ook is dat we voor iedereen toegankelijk zijn. Ernstig ziek, of slechts voor controle naar de dermatoloog. Elke maand naar het ziekenhuis, of één keer per jaar… iedereen mag bij ons aankloppen. Ten slotte sluit Patiëntsupport goed aan op andere vormen van dienstverlening zoals ANWB AutoMaatje.”

Patiëntsupport is inmiddels onmisbaar geworden in de gemeente

Hoeveel bewoners hebben jullie dit jaar geholpen via Patiëntsupport?
“In 2024 hebben we, tot november, al zo’n 140 bewoners geholpen. In totaal werken wij nu met negen vrijwilligers, inclusief de coördinator. Het liefst werken wij met rond de tien vrijwilligers, exclusief de coördinator, om aan alle aanvragen te kunnen voldoen.”

Wat zijn de ervaringen van betrokkenen?
“Hulpvragers vinden onze hulp erg fijn en laten dat ook regelmatig horen. Ze bouwen echt een band op met de vrijwilligers, waardoor zorgmedewerkers verder kunnen met hun werk. Vrijwilligers vinden het fijn om zoveel mogelijk aan dezelfde hulpvrager gekoppeld te worden zodat er een band ontstaat. Het kan ook voorkomen dat een hulpvrager voor langere tijd een vrijwilliger nodig heeft, zoals bijvoorbeeld bij bestralingen, chemotherapie of controles. Ook dan proberen we zoveel mogelijk dezelfde vrijwilliger in te zetten. Onze vrijwilligers helpen bij alle zorgafspraken, ook bij opticiens en audiciens. Het is waardevol als iemand met je meegaat die je gerust kan stellen en situaties kan uitleggen.”

Heb je tips voor collega-sociaalwerkorganisaties die hiermee willen starten?
“De vrijwillige coördinator speelt een sleutelrol. Ze zorgt ervoor dat de afspraken tussen de hulpvrager en vrijwilliger duidelijk op elkaar zijn afgestemd zodat de hulpvrager rustig naar en tijdens de afspraak wordt begeleid. De aanvragen komen digitaal binnen en de coördinator controleert alles: denk aan tijden, vervoer, adres en hulpmiddelen. Er komt best veel bij kijken om de afspraak goed te laten verlopen, maar Patiëntsupport is inmiddels onmisbaar geworden in de gemeente omdat de zorg het ook allemaal niet aan kan.”

Lees meer over Patiëntsupport op de website van Welzijn Lelystad.

Heb je een tip voor de rubriek Sterke verhalen? Zoals bijzondere samenwerkingsverbanden, nieuwe diensten en concepten of innovatieve toepassingen? Stuur ons een e-mail.