Landelijke leergang Samenlevingsopbouw gestart
De vraag naar opbouwwerkers groeit flink, daarom moet er een nieuwe lichting opbouwwerkers worden klaargestoomd. Begin september is de eerste leergang die zich richt op samenlevingsopbouw met 18 deelnemers van start gegaan, in het Bartholomeus gasthuis in Utrecht. Deze leergang is onderdeel van de Landelijke Actieagenda de Kracht van Samenlevingsopbouw, een coalitie van Krachtproef, beroepsvereniging BPSW, Movisie en Sociaal Werk Nederland, in samenwerking met NHL Stenden Hogeschool en het lectoraat Youth Spot van de Hogeschool van Amsterdam. Samen met deze partijen willen we de komende jaren minimaal duizend extra opbouwwerkers opleiden.
Praktijkgericht opleiden voor in de wijk
De leergang is kennisgedreven en praktijkgericht: gezamenlijk leren met de praktijk, niet alleen als individuele professional, maar ook om de praktijk te scholen en een beweging op gang te brengen. Daarbij worden verschillende typen kennisbronnen ingezet, met als vertrekpunt de missie van het sociaal werk en daarin het ambacht en vakmanschap van opbouwwerk.
“De kracht van gemeenschappen staat daarbij centraal."
Niet meer in je studententijd? Dat maakt niet uit!
De leergang is ontwikkeld voor iedereen die zich verder wil verdiepen en bekwamen in samenlevingsopbouw: of je nu beginnend professional bent, zij-instromer of al meer ervaren. Met behulp van experts, docenten en de andere deelnemers ontwikkel je jouw veranderkracht en de impact die jij daarmee maakt. De kracht van gemeenschappen staat daarbij centraal.
Heb je ook interesse in deze leergang? Kijk dan vooral op de website van NHL Stenden voor meer informatie over de inhoud en andere praktische informatie.
Lees ook:
- Movisie dossier Wat werkt bij samenlevingsopbouw met een handige infographic
- Blog Edwin Luttik: De comeback van het opbouwwerk (september 2024)
- Nieuwsbericht Visiedocument zet belang samenlevingsopbouw op de kaart (oktober 2023)
- Nieuwsbericht ‘Deze nieuwe minor onderstreept de comeback van het opbouwwerk’ (oktober 2023)