Nieuwsbericht

Goed te weten: eenmalige financiële steun bij urgente noden

8 augustus 2024 | 2 minuten lezen

Stichting Urgente Noden Nederland (SUN Nederland) is de ontwikkelorganisatie van SUN-noodhulpbureaus, die eenmalig financiële steun bieden aan mensen die tussen wal en schip dreigen te raken. De gift of renteloze lening dient als springplank of vangnet en kan worden aangevraagd door professionele dienst- en hulpverleners. Sociaal werkers kunnen meer gebruikmaken van deze mogelijkheid, aangezien dit een uitkomst kan zijn voor bewoners die klem zitten. Daarom brengen we de SUN-noodhulpbureaus graag onder je aandacht.

Hoe werkt het?

Een SUN-noodhulpbureau is een samenwerkingsverband tussen professionele hulp- en dienstverleners, gemeente(n) en donateurs. De hulp- en dienstverleners zijn werkzaam binnen het sociaal domein en staan in direct contact met hun cliënten. Wanneer je nood waarneemt bij een bewoner, kun je een aanvraag doen bij een SUN-noodhulpbureau in de woonplaats van deze persoon. Klik hier voor een overzicht van noodhulpbureaus per gemeente. Een SUN-noodhulpbureau neemt alleen aanvragen in behandeling wanneer er binnen de gemeente geen (tijdige) voorliggende voorziening is. Op de website van SUN Nederland lees je hoe het precies werkt. Deze werkwijze kent een lange traditie die terug gaat tot 1914.

Om je een indruk te geven van situaties waarin een SUN-noodhulpbureau uitkomst kan bieden, hieronder drie voorbeelden uit de praktijk:

Voorbeeld 1: Tineke uit de schulden
Tineke is 21 jaar en heeft lange tijd problemen gehad. Ze heeft haar zaken door begeleiding inmiddels goed op orde. Er is alleen nog een lening bij een postorderbedrijf. Omdat ze een hoge rente betaalt, duurt het nog lang voordat de lening is afgelost. Ook heeft ze hierdoor weinig leefgeld. Met een lening uit het Sociaal Leenfonds kan het bedrag bij het postorderbedrijf in één keer worden afgelost en heeft Tineke alleen nog een renteloze lening bij het SUN-noodhulpbureau. Omdat er geen deurwaarders- en incassokosten meer in rekening worden gebracht, heeft zij bovendien per maand meer te besteden. Dit geeft haar perspectief, waardoor ze kan bouwen aan haar toekomst.

Voorbeeld 2: vertaalkosten voor Abdeljawad
Abdeljawad is gevlucht voor oorlog en woont momenteel op een tijdelijk adres voor statushouders in afwachting van een permanente woonruimte in de gemeente. Hij krijgt daarom € 57 per week aan leefgeld om van rond te komen. Abdeljawad kan een opleiding volgen in de techniek, maar daarvoor dienen zijn diploma’s uit het thuisland beëdigd vertaald te worden naar het Nederlands. De kosten daarvoor zijn ongeveer € 200. Hiervoor heeft Abdeljawad geen geld, terwijl hij met deze vertaling studiefinanciering en een OV-kaart kan aanvragen en met zijn studie kan beginnen. Het SUN-noodhulpbureau bekostigt de vertaling van de documenten om hem zo de kans te bieden met zijn opleiding en nieuwe leven in Nederland aan de slag te gaan.

Voorbeeld 3: overbrugging leefgeld Anja
Anja heeft 5 kinderen, is slachtoffer van huiselijk geweld en ligt in scheiding. Alle bankrekeningen staan nog op naam van haar man en hij ontvangt de toeslagen, maar houdt het geld zelf en betaalt nergens aan mee. Om de toeslagen op haar eigen naam te kunnen zetten, is naar hem een adresonderzoek ingesteld. Dit onderzoek duurt nog drie maanden. Om te voorkomen dat Anja op straat komt te staan en de kracht verliest om voor haar kinderen te zorgen, schenkt het SUN-noodhulpbureau een overbrugging van drie maanden leefgeld.

 

 

SUN Nederland is samen met Sociaal Werk Nederland lid van de Nationale Armoedecoalitie, een netwerk van landelijke partijen die zich vinden in het gezamenlijke doel om armoede en schulden aan te pakken. Lees ook onze recente oproep aan de bewindslieden van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: leg een stevig fundament onder bestaanszekerheid.