Seminar Taalstimulering
Wat werkt om het taalniveau bij kinderen en pedagogisch medewerkers te verbeteren?
Taalstimulering en Taalniveau 3F in de kinderopvang, voorschool en onderbouw
Taalstimulering, taalprogramma’s, taaltoets, en opleiding Taal 3F: wat zijn de lusten en de lasten? Bij jonge kinderen is de taalontwikkeling in volle gang. Niet alle kinderen worden thuis voldoende in taal gestimuleerd, daarom is het taalaanbod in de kinderopvang of (voor)school voor hen extra belangrijk. Kinderen leren taal van elkaar, maar vooral ook van de volwassenen waarmee zij omgaan. Hoe kunnen kinderen op een speelse manier de taal leren?
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten zijn een rolmodel voor kinderen en moeten in staat zijn een rijke taal aan te bieden aan kinderen; daarnaast is ook voor de communicatie met ouders en collega’s een goede taalvaardigheid van belang. Taal is een continue factor in het werk van pedagogisch medewerkers.
Sinds 2014 worden pedagogisch medewerkers getoetst en bijgeschoold tot taalniveau F3. Welke opleidingsprogramma’s en -aanpak hebben hierbij succes?
Dit seminar van Childcare International toont de stand van zaken in de wetenschap rond taalontwikkeling bij jonge kinderen en enkele good practices over speels taalstimulering uit Hamburg voor kinderen van 1 tot 6 jaar en over een taalprogramma-op-maat voor pedagogisch medewerkers in Rotterdam.
Programma
09.30 – 10.00 Inloop en koffie
10.00 – 10.10 Welkom en inleiding door CCI
10.10 – 10.40 Taalontwikkeling bij jonge kinderen: wat zegt de wetenschap? Dr. Dorian de Haan
10.40 – 11.05 Pedagogisch medewerkers leren taal bij KindeRdam in Rotterdam. Karen Abbing en Jenny van der Ende
11.05 – 11.20 Pauze
11.20 – 12.00 Taalstimulering: Visie en praktijk bij Elbkinder, Hamburg. Betgen Hage
12.00 – 12.30 Vragen aan de inleiders, discussie zaal.
12.30 – 13.00 Afsluiting en lunch
Klik hier voor meer informatie over het programma en om u aan te melden.