Wanneer gaat recht op inzage te ver?
Gepubliceerd op april 9, 2019
Het inzagerecht is geregeld in artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Iedereen heeft recht op inzage op hun eigen persoonsgegevens. Een persoon mag dus aan een organisatie vragen of deze persoonsgegevens heeft vastgelegd en welke. Er hoeft geen reden te worden gegeven waarom het inzageverzoek wordt gedaan.
Echter, de verzoeken kunnen ook te ver gaan, of te vaak, buitensporig. Soms wil een client treiteren of soms wilt u bijvoorbeeld de naam van de hulpverlener niet geven. Wat als dit een te grote druk geeft op uw organisatie? En mag u kosten in rekening brengen? Hoe gaat u hier als organisatie mee om? Voor nu blijft dit lastig, maar de AVG Helpdesk Zorg en Welzijn geeft nu informatie om hier mee om te kunnen gaan.
In principe mag de organisatie de tijd en moeite die het kost om aan de rechten van betrokkene te voldoen niet in rekening brengen, tenzij het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is. (artikel 12, vijfde lid AVG). Wanneer is iets kennelijk ongegrond of buitensporig.
Het antwoord: Daar is geen algemeen antwoord op, maar zal per geval zelf moeten worden bepaald en worden aangetoond.
Wat bij de beoordeling of verzoeken kennelijk ongegrond of buitensporig zijn voor ogen moet worden gehouden is het volgende:
Een betrokkene moet de rechtmatigheid van de verwerking van zijn persoonsgegevens kunnen controleren. Daarvoor is nodig dat betrokkene eenvoudig en met redelijke tussenpozen inzicht kan verkrijgen in de persoonsgegevens die de organisatie van hem verwerkt (overweging 63 AVG)
Het boek: De Algemene Verordening Gegevensbescherming, artikelsgewijs commentaar, Engelfriet e.a. van 2017 vermeldt het volgende:
Een verzoek is kennelijk ongegrond als het overduidelijk is dat niet is voldaan aan de randvoorwaarden van het verzoek of als iemand iets vraagt waar hij vanuit de AVG overduidelijk geen recht op heeft. Een voorbeeld hiervan is inzage in de persoonsgegevens van een ander.
Een verzoek is buitensporig als het een zeer disproportionele last legt op de verwerkinsgverantwoordelijke, bijvoorbeeld wanneer elke week grote dossier worden opgevraagd of iemand dagelijks vraag dat zijn achternaam wordt weggehaald dan wel toegevoegd.
Het blijven voor nu de voor de hand liggende voorbeelden zijn en het is een groot grijs gebied. Blijf goed motiveren waarom een verzoek wordt afgewezen. Mocht u mij kunnen informeren over praktijksituaties, dan hoor ik dit graag.
Zie ook de informatie van de Autoriteit Persoonsgevens.