Gepubliceerd op februari 13, 2025
Ledentevredenheid in de lift
Elke twee jaar peilen we de mening van onze leden: hoe kijken zij aan tegen Sociaal Werk Nederland, onze dienstverlening en activiteiten? Eind 2024 hebben we een online vragenlijst uitgezet die laat zien dat de algemene tevredenheid opnieuw is toegenomen en onze deskundigheid en ons bestaansrecht onomstreden zijn. Uiteraard komen er ook verbeterpunten uit waarmee we aan de slag gaan.
Tussen 11 december 2024 en 12 januari 2025 vulden 62 directeur-bestuurders de online enquête in van bureau Cooperation Next, bestaande uit zestien vragen over onder meer het dienstenaanbod, de communicatie en de koers van de vereniging. In organisatieomvang (in fte) vormen de respondenten een goede afspiegeling van het totale ledenbestand van Sociaal Werk Nederland.
Kansen en bedreigingen
De enquête startte met vragen over de eigen organisatie. Wat zien onze leden als de grootste kansen en bedreigingen in 2025? Als kansrijk wordt de lokale en regionale samenwerking met partners gezien, net als het claimen van een sterkere positie ten opzichte van de zorg en andere domeinen. Dit laatste wordt óók als grote bedreiging gezien. Dit geldt ook voor de bezuinigingen bij gemeenten, door 70 procent genoemd als een van de grootste bedreigingen.
Maatschappelijke zichtbaarheid toegenomen
Leden zien Sociaal Werk Nederland als een organisatie met veel deskundigheid, die zich op de juiste zaken richt en waarvan het bestaansrecht onomstreden is. Verbeterpunt is het innovatieve karakter van de vereniging. Ook voelen niet alle leden zich uitgenodigd om bij te dragen aan onze activiteiten; dit geldt vooral voor middelgrote leden. Deze beelden komen grotendeels overeen met vorige ledenonderzoeken. Een belangrijk aandachtspunt uit het laatste ledenonderzoek in 2022 was de maatschappelijke zichtbaarheid van de vereniging. Maar liefst driekwart van de respondenten geeft aan op dit vlak in de afgelopen twee jaar verbetering te hebben gemerkt. De algemene waardering zit in de lift: het gemiddelde rapportcijfer 7,3 ligt hoger dan in 2022 (7,0) en 2016 (6,8).
Belangrijkste activiteiten hoog gewaardeerd
Het onderbouwen van de maatschappelijke waarde van sociaal werk wordt door de meeste respondenten gezien als de belangrijkste opgave van Sociaal Werk Nederland. Ook collectieve afspraken (zoals de Cao Sociaal Werk), informatie over actuele ontwikkelingen en belangenbehartiging worden belangrijk gevonden. Deze vier activiteiten worden door leden ook het hoogst gewaardeerd: gemiddeld tussen 7,4 en 7,7. Leden zien de tweewekelijkse nieuwsbrief en urgente berichten per e-mail als de voornaamste communicatiekanalen; deze worden gewaardeerd met respectievelijk 7,4 en 8,0.
Koers van de vereniging
Wat zou u doen als u het voor het zeggen had bij Sociaal Werk Nederland? Veel respondenten geven bij deze vraag aan een sterke positie te (blijven) claimen ten opzichte van de zorg en daarbij ook de eigenstandige kracht van sociaal werk te benadrukken. De thema’s van de vereniging worden over het algemeen breed onderschreven door de leden. Een sterke sociale basis en, in iets mindere mate, armoede en bestaansonzekerheid worden als de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken gezien waarvoor Sociaal Werk Nederland zich moet inzetten.
Aan de slag met verbeterpunten
Het innovatieve karakter van de vereniging is voor verbetering vatbaar en we willen graag dat meer leden zich uitgenodigd voelen om bij te dragen en mee te denken. Ook geven enkele leden die op deelgebieden van het sociaal werk actief zijn (zoals kinderwerk, herstelorganisaties) in open antwoorden aan zich minder in het beleid van de vereniging te herkennen. Dit zijn belangrijke aandachtspunten om samen met leden mee aan de slag te gaan.
Wij danken alle directeur-bestuurders die de tijd hebben genomen om de vragenlijst in te vullen: jullie input helpt ons om verder richting te geven aan onze strategie en beleidskeuzes.
Deel deze pagina via