Skip to main content

eHerkenning: Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar; hier alle info

Gepubliceerd op december 17, 2019

Instanties stellen het gebruik van eHerkenning steeds vaker verplicht. Vanaf 1 november 2019 is het al niet meer mogelijk om zonder eHerkenning in te loggen bij het UWV om werknemers ziek te melden. Bij de Belastingdienst is het mogelijk om met eHerkenning de btw-aangifte te doen of een douanevergunning aan te vragen. Maar ook voor het aanvragen van een subsidie of voor het aanvragen van een VOG-verklaring voor een werknemer is eHerkenning nodig. Het is dus belangrijk dat ondernemers snel eHerkenning gaan gebruiken of hun niveau als nodig upgraden.


Wat is het ook alweer?


eHerkenning is een digitale sleutel waarmee organisaties toegang krijgen tot de online dienstverlening van overheidsorganisaties. Zo doen ze op één manier, met één inlogmiddel veilig en online zaken met de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere publieke organisaties. eHerkenning is te beschouwen als de opvolger van DigiD voor bedrijven.


Met eHerkenning loggen ondernemers en bedrijven op een veilige en eenvoudige manier in bij overheidsorganisaties. Met één inlogmiddel identificeer je jezelf bij inmiddels meer dan 400 organisaties, variërend van gemeenten en waterschappen tot de Kamer van Koophandel of de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Of je nu een medewerker ziekmeldt bij UWV of je btw-aangifte doet bij de Belastingdienst, je kunt met één wachtwoord terecht. En met eHerkenning zijn je (privacygevoelige) gegevens altijd goed beveiligd.


Voor diensten van de Rijksoverheid is eHerkenning binnenkort het enige middel om in te loggen. Dit wordt naar verwachting in 2020 in de wet vastgelegd. De verwachting is dat veel andere overheidsorganisaties dit voorbeeld gaan volgen.


Verder lezen? Ga naar eherkenning.nl


Wacht niet langer, vraag nu eHerkenning aan


Het aanvragen van eHerkenning is niet moeilijk, maar kost wel tijd en vergt voorbereiding. Als je eenmaal weet waarvoor je het nodig hebt, en voor wie in je bedrijf, kan je contact opnemen met een van de zes door de Rijksoverheid erkende eHerkenningsleveranciers. Ze voldoen allemaal aan dezelfde eisen die door de Rijksoverheid zijn gesteld, maar concurreren met elkaar in onder meer type eHerkenningsmiddelen die ze verkopen en in prijs. Je kunt zelf kiezen welke leverancier bij je past. Die regelt de rest.


> Volg het stappenplan om je op een aanvraag voor te bereiden of bekijk deze animatie.


> Bekijk de kosten en de leveranciers.


Meer weten?


Meer weten over eHerkenning? Benieuwd bij welke organisaties je met eHerkenning terecht kunt? Zien hoe je eHerkenning aanvraagt? Kijk dan op eherkenning.nl/vraag-antwoord.